WineForEveryone.com
A People Friendly Community For
Those Who Simply Like Wine
™

Make Your Homepage     Bookmark Us




 
 



 Red Wine

   Barbera
  
Cabernet Sauvignon
  
Gamay
  
Grenache
  
Malbec
  
Merlot
  
Pinot Noir
  
Sangiovese
  
Shiraz / Syrah
  
Tempranillo
  
Zinfandel

 White Wine
   Chardonnay
  
Gewόrztraminer
  
Pinot Grigio / Gris
  
Riesling
  
Sauvignon Blanc

 Sparkling Wines
   Cava
   Champagne
   Prosecco
   Sparkling Wine

 Blush Wines
   Rose'
  
White Zinfandel

 Wine Regions
   Argentina
  
Australia
  
Chili
  
France
     
 Bordeaux
     
 Burgundy
     
 Champagne
     
 Rhone
  
Germany
  
Italy
  
New Zealand
  
South Africa
  
Spain
  
United States
     
  California
           Napa Valley
           Sonoma County
       New York
       Oregon
       Washington

   
 

WINE AND HEALTH

 

Research has shown that there may be health benefits associated with responsible, moderate wine consumption.  WineForEveryone.com does not recommend that abstaining individuals should begin consuming wine to benefit their health.  WineForEveryone.com encourages you to consult your healthcare professional to learn more about wine and your health.  If you or someone you know has a drinking problem, seek help!

 

Information regarding wine and health may be found at the following sites:

National Institute of Health – www.nih.gov

American Heart Association – www.americanheart.org

American Cancer Society – www.cancer.org

Science Daily – www.sciencedaily.com

Wine May Combat Tooth Decay And Upper Respiratory Tract Disease Bacteria

Source: Science Daily/American Chemical Society

Both red and white wine may have previously unknown health benefits at the very start of the journey described in that classic childhood food rhyme, "Through the lips and round the gums, look out stomach here it comes." The study showed that red and white wine were effective in controlling the growth of several strains of streptococci bacteria that are involved in tooth decay, and some cases of sore throat. > full story

 

Red Wine Protects The Prostate, Research Suggests

Source: Science Daily/Harvard Men's Health Watch

Researchers have found that men who drink an average of four to seven glasses of red wine per week are only 52% as likely to be diagnosed with prostate cancer as those who do not drink red wine. In addition, red wine appears particularly protective against advanced or aggressive cancers. > full story

 

Red Wine Can Help Maintain Immune System, UF Researcher Finds

Source: Science Daily / Institute Of Food And Agricultural Sciences, University Of Florida

Unlike many other alcoholic beverages, red wine does not suppress the immune system, according to preliminary studies at the University of Florida. While red wine has been reported to aid in the prevention of coronary heart disease and some cancers, no one has studied whether its alcohol content might offset any benefits, said food science and human nutrition researcher Susan Percival. > full story

 

Resveratrol Content Varies Among Red Wines

Source: Science Daily / University of Hertfordshire

Red wine is being widely touted for its health benefits, but not all red wines may act the same according to researchers at the University of Hertfordshire. > full story

 

For Optimum Results Wine Should Not Be Stored In Casks For More Than 12 Months

Source: Science Daily / Elhuyar Fundazioa

New research shows that the maximum concentrations of compounds transferred to wine from wood is reached after 10 to 12 months of the wine being stored in wooden casks. > full story

 

Wine Keeps Women's Hearts Beating Healthily

Source: Science Daily / British Medical Journal

Drinking wine, but not beer or spirits, keeps women's hearts beating healthily finds research in the journal Heart. Much of the research on the potential health benefits of alcohol has been done on men, and it is still not clear exactly why moderate amounts of wine seems to be good for heart health. > full story

 

Drinking Wine Or Beer Has Same Result: Higher Blood Pressure

Source: Science Daily / Blackwell Publishing Ltd.

Whether the drink of choice is a frosty beer or a full-bodied red wine, the effect is the same – higher blood pressure, according to research reported in Hypertension: Journal of the American Heart Association. > full story

 

Red Wine Protects The Heart

Source: Science Daily / Yale University

A review article of the latest studies looking at red wine and cardiovascular health shows drinking two to three glasses of red wine daily is good for the heart, according to a Yale School of Medicine researcher in the Journal of American College of Surgeons. > full story

 

Drinking Wine May Lower Risk Of Dementia

Source: Science Daily / American Academy Of Neurology

People who drink wine occasionally may have a lower risk of developing dementia, including Alzheimer's disease, according to a study published in the November 12 issue of Neurology, the scientific journal of the American Academy of Neurology. > full story

 

New Cholesterol Fighter Found In Red Wine

Source: Science Daily / American Chemical Society

Scientists have known for some time that red wine is healthy for the heart. Now, they have found evidence that provides yet another explanation for this effect. Scientists at the University of California, Davis, have identified another group of chemicals in red wine that is linked to the ability to lower cholesterol. > full story

 

Red Wine And White Wine May Be Equally Good For The Heart

Source: Science Daily / American Chemical Society

Scientists say they have new evidence that the pulp of grapes appears just as heart-healthy in laboratory experiments as the skin. > full story

 

Drinking Wine, Particularly White Wine, May Help Keep Lungs Healthy, University At Buffalo Study Finds

Source: Science Daily / University At Buffalo

Drinking wine appears to be good for the lungs, a University at Buffalo study has shown, and in this case, the primary credit goes to white wine rather than red. > full story

 

Grapes Or Grain? Wine Drinking May Reduce Colon Cancer Risk; Beer, Hard Liquor Provide No Benefit

Source: Science Daily / American College Of Gastroenterology

In a finding that counters conventional thinking about the relationship between alcohol use and colorectal cancer, drinking at least one glass of wine per week may actually protect against the development of the disease, whereas beer or mixed drinks do not. > full story

 

Cabernet Sauvignon Red Wine Reduces The Risk Of Alzheimer's Disease

Source: Science Daily / The Mount Sinai Hospital / Mount Sinai School of Medicine

A new study directed by Mount Sinai School of Medicine has found that moderate red wine consumption in a form of cabernet sauvignon may help reduce the incidence of Alzheimer's disease. > full story

 

Researchers Link Red Wine To "Good Cholesterol"

Source: Science Daily / Center For The Advancement Of Health

Researchers in France have found differences in red wine drinkers' "good cholesterol," which could account for the drink's beneficial effects against cardiovascular disease. > full story

 

 
   
Contact Us • Privacy Policy & Conditions of Use • Favorite Links • Archived Newsletters • Responsible Drinking • Serving Temperatures • Special Events
Vintage Charts • Wine Glossary • Wine and Health • Wine Shop • Wine Quotes

Argentinean Wine • Australian Wine • Chilean Wine • French Wine • German Wine
Italian Wine • New Zealand Wine • South African Wine • Spanish Wine • American / US Wine

Home • Our Philosophy • About Us • Wine Reviews • Wine Articles • Food and Wine • Wine 101 • Wine Buzz • Wine Regions • Grape Varietals
Archived Newsletters • Responsible Drinking • Serving Temperatures • Special Events • Vintage Charts • Wine Glossary • Wine and Health • Wine Quotes


Copyright © 2007 WineForEveryone LLC